fredag 8 oktober 2010

Från tårta till Contorta


Från det stora tårtkalaset på Fredensborg tidigare i veckan åkte jag direkt vidare till en nordisk konferens om främmande trädslag i Uppsala. Någon tårta fanns det inte där men massor av fakta och tyckande om Contorta. Rikstaxen visar att den producerar 39% mer än svensk tall på jämförbara marker. Dess belackare varnade för nyupptäckta svampskador i Västerbotten.

Under middagen hade jag nöjet att sitta vid två entomologer. Numera är jag väldigt tacksam att jag inte föddes som fjädertofsspinnare. Honan blir där efter larv- och puppstadiet som en "grå säck" utan vingar. När hon har lagt sina ägg faller hon till marken och dör. Vilket öde! Jag ska nog inte klaga mer på bristande jämställdhet i skogsbranschen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar