torsdag 13 maj 2010

I huvet på en panelhöna


Hade igår den stora äran att sitta i panelen på Skogsstyrelsens konferens "Ökad produktion + God milj = Sant?". Skogsstyrelsen hade, trots det slitna temat sytt ihop ett program med många nyanser på föredragen, inte bara svart-vitt. Begreppet "miljö" är ju i dagens klimat- och energisituation så mycket mer än biologisk mångfald. Stilarna varierade från Kerstin Ekmans poetiskt målande språk till knastertorr information "von oben". Energimyndigheten levererade en hel del intressanta saker. Jag köper dock inte deras idé om "bränsleinriktad ungskogsskötsel". När Artdatabanken introducerade den hotade arten Större piprensare trodde jag först att det var ett skämt (typ 32-tandade brödgnagaren) men tji vad jag bedrog mig. Denna havslevande art måste väl ändå ha simmat in på fel konferens? Skogsstyrelsen avrundade med strategi för hållbar skogsproduktion och bjöd då på hämtpizza Grandiosa X-tra allt, dvs allt är möjligt och ökad tillväxt öppnar många dörrar.
Sammanfattningsvis ser jag tillbaka på en nyanserad konferens i gott samförstånd om viktiga frågor. Efter flera år i karantän känns vår skogliga myndighet åter som en positiv katalysator för en näring som har en gemensam vilja att utveckla samspelet mellan produktion och miljö. Skönt att känna att svenskt skogsbruk inte är någon museal verksamhet utan siktar mot framtiden. Vi törs nog ta bort frågetecknet i konferensens rubrik "Ökad produktion + God miljö = Sant".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar