måndag 7 juni 2010

Protest inlämnad


Släktet Pinus har inlämnat en protest med anledning av mitt senaste blogginlägg. Man anser att jag gjort en ofullständig och orättvis kartläggning av just nu skottskjutande barrträd. Därför publicerar jag här ett nytaget foto på en ung tall som stolt sträcker sina årsskott mot himlen. Jag håller också med de protesterande om att släktet Pinus har en skottskjutning som passar vårt klimat och skogsbruk bättre än den känsliga granen. Tallens årsbarr med hög vattenhalt kommer ju först senare i juni när den värsta frostrisken är över. Därför passar tallen bra att föryngra på stora öppna ytor, medan granen gärna smyger upp i skydd av andra om det är frostlänt. Dubbelt tragiskt då att det höga älgbetestrycket gör att vi sätter gran även på marker där tallen passar bättre.
Jag hoppas att jag med detta blogginlägg sonat mina synder och åter kan se Pinus i ögonen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar