lördag 8 januari 2011

Nattligt möte

I ett ordlöst möte under en nattlig körning fick jag mig igår en rejäl åthutning från två allvetande ögon i en oförstående nuna. Det var samma typ av blick som vissa fotgängare ger en när man stannar i sista ögonblicket framför ett övergångsställe. "Vem tror du att du är egentligen?" Dock fanns det, enligt min mening, inget övergångsställe i backen upp mot Överhallen där jag strax efter midnatt susade fram. Mitt i vägen ställde sig ändå den fyrbente fotgängaren blick stilla och spände sina allvarliga ögon i mig. Gudskelov för ABS-bromsar och fyrhjulsdrift. Ingen av oss ville sen flytta sig och vägen rymde inte oss båda i bredd. Vår ordlösa förhandling slutade efter en stund med att älgen knyckte på nacken och mycket långsamt med högdragen min tog några värdiga kliv över den höga snövallen och försvann.
Älgolyckorna i trafiken ökar , det kan man bl a se i den här statistiken. Över 6000 olyckor 2010. Kanske är det såna argument vi måste vässa för att öka avskjutningen när inte våra skogliga argument tycks räcka till? Kanske kan NTF och skogsnäringen bli bästisar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar