måndag 17 januari 2011

Tidlös pedagogik

När jag igår fick ett ryck och tänkte rensa ut gamla pärmar ur en hylla fastnade jag i pärmen från lärarutbildningen som jag gick för länge sen. Min pedagogiklärare Bengt Ekman klev plötsligt ut ur pärmen från sidan som var daterad 16 januari 1978. Han hade inte åldrats alls trots att det gått exakt 33 år sedan den dagen han förde in begreppet "pedagogisk grundsyn" i min värld. Vad är kunskap? Hur sker inlärning? Man lär sig det man vill veta. Jag hör och glömmer, jag ser och minns, jag gör och förstår. Allt vi lärde oss då håller fortfarande. Ta bara de elva anpassnings- och försvarsmekanismerna, de hjälper mig mest varje dag att tolka och bättre förstå vad som händer i mig och mina medmänniskor.
Bengt Ekman, du är en av de människor som betytt mest för min utveckling, både yrkesmässigt och personligt. Jag vet inte var du finns rent fysiskt nu, men din ande finns i pärmen som jag har ställt tillbaka i min bokhylla. Jag rensar hellre bort några skogliga pärmar för den kunskapen är inte tidlös.


2 kommentarer:

  1. Hej Marianne. Jag gläds åt att vi kan läsa varandras funderingar. Med bakgrund som melanstadielärare funderar jag också på hur man kan bli begriplig med abstrakta beskrivningar. Detta ledde mig till att skriva ner lite om avkastning, skogsskötsel och betydelsen av hur man sköter skogen. Inlägget finns tillgängligt på min blogg.
    Pelle

    SvaraRadera
  2. Mycket intressant inlägg. Vi har försökt lyfta dessa frågor i en broschyr, Verktygslådan, som det finns en länk till på den här sidan http://www.lrf.se/Medlem/Foretagande/Skogsbruk/Kraftsamling-Skog/Studiematerial/

    P.S. Inte visste jag att du varit lärare. Det förklarar en del. Ser fram emot fler intressanta och pedagogiska inlägg. D.S.

    SvaraRadera