måndag 30 maj 2011

Urbana rådjur





När jag igårkväll tittade ut från kontorsfönstret på Kungsholmen i Stockholm såg jag något röra sig i skymningen. Döm om min förvåning när jag ser att det är två rådjur som slagit nattläger tio meter från husväggen alldeles ovanför gatan Hornsbergs Strand och hundra meter från Essingeleden. Fotot är inget mästerverk men den skarpsynte kan se ett rådjur mitt i bilden. Här kan man verkligen prata om att stad och land möts.
På morgonen var rådjuren förstås borta. De ville väl komma iväg innan avgiften började ticka på utfarternas betalstationer. Det hade varit spännande att se dem gå iväg över någon av Kungsholmens broar. Att stanna och leva rådjursliv på Kungsholmen kan inte vara någon höjdare. Det är mycket asfalt mellan matställena.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar