tisdag 22 februari 2011

Export av expertis?


Svenskt skogsbruk har i princip haft uthålligt brukande som ledstjärna sedan återväxtplikten infördes 1905. Det är ganska unikt globalt sett. Dagens svenska modell med kombinerade produktions- och miljömål på samma arealer är också speciellt. Vår starka skogsägarkooperation med egen virkesförädlande industri är ett tredje starkt svenskt ben. Ja, onekligen har vi en hel del värdefull kompetens att exportera till andra delar av världen där skogen inte brukas på ett uthålligt sätt och där vinsterna från skogen faller ut långt ifrån de människor som lever i, och borde kunna leva av skogen.
Vill den svenska skogssektorn exportera denna know-how och hur ska man isåfall samordna det arbetet? Idag har jag försökt sätta mig in i å ena sidan vad Skogsinitiativet är och gör och å andra sidan d:o vad gäller SIFI . Min starkt utvecklade lathetsgen signalerar dubbelarbete men ett antal allvarliga skogsmän har tittat mig djupt i ögonen och sagt att så är det inte. Jag är ännu inte övertygad om att det inte är så ...... men däremot är jag övertygad om att skogen är en fantastisk global resurs som vi alla som världsmedborgare har ett ansvar för att förvalta, nyttja och utveckla på bästa sätt.

2 kommentarer:

  1. På http://www.busvebacken.ath.cx/MayaJordbruk funderar jag kring kraftsamling och energihantering i vid bemärkelse.
    Om du har lust skulle det vara intressant att här med dig o evt andra likasinnade diskutera och värdera mina tankegångar. Entreprenörers energihantering vid förvaltning av skog och jord
    är absolut nödvändig för samhällets fortlevnad, men begreppen i den allmänna hållbarhetsdebatten är väldigt misshandlade och förvirrade. Frågan är om det går att bringa klarhet?

    SvaraRadera
  2. Det var en mycket intressant uppsats och många tänkvärda analyser. Jag kan verkligen rekommendera fler att gå in på http://www.busvebacken.ath.cx/MayaJordbruk

    SvaraRadera