måndag 7 februari 2011

Från djupet av min fåtölj


"Från en skogsmulles horisont" har jag satt som varudeklaration på min blogg. Den horisonten ses sedan drygt en vecka tillbaka från djupet av en fåtölj och ger inte mycken blogginspiration. Deltog i dagens personalmöte via telefon och hörde arbetskamraterna glatt rapportera från New York och Bryssel innan man med stor förväntan tog emot kollegorna från de nordiska skogsägarföreningarna. Det kändes då lite torftigt att mina geografiska vyer slutar vid köksbordet 8 meter bort. Tur att internet finns så att man kan se sig om i världen även från en fåtölj. Idag ser jag att SCA gjorde en vinst på 8,6 miljarder ifjol (blir det efterlikvid till skogsägarna då?). Jag kan också läsa att den svenska möbelbranschen ökar sin export (trämöbler får vi hoppas) och att Skogsstyrelsen har gett tillstånd till avverkning av 40 ha fjällnära skog utanför Kvikkjokk (kanske den jag taxerade en sommar på 70-talet). Norra Skogsägarnas medverkan i Kenya uppmärksammas (dit åker vi till hösten) och Göran Enander blir länsöverdirektör i Skåne (sicken titel!). Tjaa, man ser ju en del även härifrån fåtöljen ..............

2 kommentarer:

  1. Kan du inte överväga att placera fåtöljen så att du t.ex. kan se ut genom ett fönster? Jag har min gungstol vid söderfönstret. när solen skiner in under siestan är det riktigt behagligt att smutta på en kopp te och skåda ut över livet på gatan nedanför. Egentligen händer det inte så mycket där, ganska öde faktiskt. Men det är ju en del av livet också – ödet alltså.

    SvaraRadera
  2. Från köksbordet har jag solig söderutsikt. Fåtöljen är dock så djup att jag inte kan se över fönsterkarmen.

    SvaraRadera