tisdag 1 februari 2011

Dubbel distans


Idag har jag jobbat både på och med distans. distans genom att per telefon delta i ett möte med Future Forests värderings- och attitydforskare. Med distans därför att min skogsägarskrynkliga hjärna inte hänger med i tankarna om att allmänhetens åsikter om hur skog ska användas på sikt ska kunna vägleda våra politiker. En första undersökning bland 2000 skogsägare och 2000 "allmänhet" visar, inte direkt förvånande, att de inte tycker lika, se mer på sid 2 här. Observera "balansen" bland frågorna - 7 inom "miljömålet", 2 inom "produktionsmålet".

Jag tycker det tvärvetenskapliga greppet i Future Forest rent generellt är intressant. Jag tror också på att värderingar och attityder styr mycket mer än vi tror. Däremot tror jag inte på att fråga allmänheten om vad skogen ska användas till. Jag skulle vilja satsa bautastort på bred och lustfylld kunskapsspridning till den breda massan om skog och dess olika användningsområden. Inte nån Bror-Duktig-propaganda, som vi brukar ha, utan mångsidig och känsloladdad kunskap om Sveriges gröna ryggrad. Kan inte nån forska på hur man gör det på bästa sätt istället?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar