onsdag 30 mars 2011

ERFArenheter från Dunker


Har idag hämtat inspiration och energi hos en av skogens gedigna missionärer. Ute i det småbrutna landskapet i Dunker har han byggt upp en egen utbildningsarena för dem som vill ta motorsågskörkort. Inne i kurslokalen hittade jag denna egenhändigt konstruerade kvistningsattrapp. Ute i maskinhallarna kan deltagarna under tak och med belysning finslipa kapning och instick med sågen. De här fiffiga fågelholkarna utgör bevis på att man behärskar sin motorsåg.









Egentligen var jag där för att inhämta erfarenheter från den skogliga ERFAgrupp (=erfarenhetsgrupp) som finns i bygden sedan fem år tillbaka. Förutom ERFAerfarenheterna fick jag med mig inspirationen från ett landsbygdsföretag med bl a följande verksamhetsgrenar; eget skogsbruk, viltförvaltning, brännvedsproduktion, utbildning, vägförvaltning, trädfällning, snöröjning. Lägg därtill ett gott samtal om skogsägande och skogsägarrörelsen nu och i framtiden så förstår ni att jag haft en bra dag på jobbet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar